Aktif Konular Üye Listesi Arama Yardım Kayıt Ol Giriş |
2019 Genelgeleri ( Kilitli Forum) | |
AYESOB Forum | AYESOB Odalar | AYESOB Genelgeler | 2019 Genelgeleri |
Konu: 136 Sayılı Genelge (Işıklı ve Sesli Uyarı İşaret.) | |
Yazar | Mesaj |
Gökhan ATMAZ
Yönetici Kayıt Tarihi: 01.Ocak.2006 Gönderilenler: 3889 |
Konu: 136 Sayılı Genelge (Işıklı ve Sesli Uyarı İşaret.) Gönderim Zamanı: 06.Kasım.2019 Saat 09:59 |
Konuyu Yazdır
SAYI : 2019/1336 04.11.2019 KONU : Işıklı ve Sesli Uyarı İşaretlerinin Kullanımına İlişkin Uygulama Talimatı. ODALARA (2019/136) SAYILI GENELGE İlgi: Emniyet Genel Müdürlüğünün 02.10.2019 tarih 10.05.59.630-56 sayılı yazısı Emniyet Genel Müdürlüğünün ilgide kayıtlı yazısında; “2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunun 71 ve Yönetmeliğinin 141’inci maddesinde geçiş üstünlüğü hakkına sahip araçlar ile bu hakkın hangi hallerde ve ne şekilde kullanılacağı belirlenmiştir. Aynı Kanun’un 26’ncı maddesinde 26 Ekim 2018 tarihinde yapılan değişiklikle, “mevzuatta belirtilen ışıklı ve/veya sesli uyarı işareti veren cihazların mevzuatta izin verilmeyen araçlara takılması ve kullanılması yasaklanmış” ve ceza miktarı arttırılarak yeni idari yaptırımlar getirilmiş, buna ilişkin uygulama talimatı ise trafik birimlerine gönderildiği; Geçiş üstünlüğünün gerçekten bu hakka sahip araçlarca kullanımının sağlanarak, suiistimallerin önlenmesi ve bu konuda daha etkin denetimler gerçekleştirilmesi amacıyla; Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatları doğrultusunda hazırlanan ve 20 Eylül 2019 tarihinde İçişleri Bakanımız tarafından onaylanan “Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçların Sürülmesi Sırasında Uyulacak Kurallar İle Bu Hakka Sahip Araçlarda Bulundurulacak Işıklı ve Sesli Uyarı İşaretleri İle Bunların Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar” illerimize gönderildiği; Karayolları Trafik Kanunun 26’ıncı maddesi ikinci fıkrası (26/2) kapsamındaki denetimlere ilgili talimat kapsamında devam edilecek olup, 01 kasım 2019 tarihinden itibaren ise Usul ve Esaslar doğrultusunda daha etkin şekilde yapılacak denetimlerde aşağıdaki hususlara da titizlikle uyulacaktır. A – GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜNE SAHİP ARAÇLAR 1. Boyama şekilleri veya ayrım işaretleriyle, geçiş üstünlüğüne sahip oldukları açıkça belli olan (resmi boyalı/işaretli); - Ambulans - İtfaiye - Kolluk Araçları (Polis/Jandarma) - AFAD - Kar ve buz mücadelesi araçlarında ışıklı uyarı işaretleri “aracın her bölgesinde” bulunabilecek ve geçiş üstünlüğü hakkını “sesli ve ışıklı uyarı işaretlerini birlikte” vererek kullanacaktır. 2-) Risk/Tehdit değerlendirmesi kapsamında devletin üst protokolündeki makamların (Usul ve Esaslar/Ek-1 Liste) emir ve zatlarına verilen araçlar ile bu makamların korunmasından sorumlu araçlarda, ışıklı uyarı işaretleri aracın her bölgesinde bulunabilecektir. Bu araçlar geçiş üstünlüğü hakkını; -2- a-) Makamla beraber hareket ettiği sürece; Sesli ve ışıklı uyarı işaretlerini “birlikte veya ayrı” kullanabilecektir. b-) Makamın araçta olmadığı zaman ise; Sadece zorunlu hallerde sesli ve ışıklı uyarı işaretlerini “birlikte vermek şartıyla” kullanacaktır. 3) Boyama şekilleri veya ayırım işaretleriyle geçiş üstünlüğüne sahip oldukları açıkça belli olmayan; • Güvenlik, asayiş, trafik gibi tüm sivil polis/jandarma araçları (kiralanan araçlar dahil) • Ek-1 listede bulunan makamlar dışında, hakkında koruma kararı verilen kişilerin kullanımındaki araçlar ile bunları koruyan araçlar • Görev yaptığı makam ve birime bakılmaksızın panjur içi, far içi, ön ve arka cam önü gibi bölümlerinde ışıklı uyarı işareti bulundurulmayacaktır. • Işıklı uyarı işaretini sadece aracın tepe bölgesinde (damla, şerit gibi) seyyar veya sabit olarak bulundurabilecektir. • Işıklı ve sesli uyarı işareti birlikte ve sadece geçiş üstünlüğünü kullanması gerektiği sürece kullanılacak, tam zamanlı kesinlikle kullanılmayacaktır. B- GENEL ESASLAR 1) Mevzuatta sayılanlar dışında; kamu, mahalli idareler, meslek kuruluşları ve üniversite yöneticilerinin kullanımındaki araçlar da dahil hiçbir aracın hiçbir bölgesinde kesinlikle ışıklı ve sesli uyarı işareti bulundurulmayacak ve kullanılmayacaktır. 2) Kolluk kuvvetlerinin (polis-Jandarma) Ek-1 sayılı listede bulunan makamların makam/koruma hizmetlerinde kullanılan araçları hariç, hiçbir sivil aracında panjur içi, far içi, ön ve arka cam önü gibi yerlerinde ışıklı uyarı işareti bulundurulmayacaktır. 3) Kolluk araçları dahil, geçiş üstünlüğü hakkına sahip tüm araçlar, bu hakkı ışıklı ve sesli uyarı işaretini birlikte ve en az 150 metreden görünür ve duyulur şekilde kullanacaklardır. Geçiş üstünlüğü hakkı sürekli (tam zamanlı) bir hakkı olmayıp, geçiş süresi ile sınırlıdır. 4) Işıklı ve sesli uyarı işaretini yetkisiz olarak bulunduran ve/veya kullananlar ile Usul ve Esaslarda belirlenen alanlar dışında (tepede bulunması gerekirken panjurda bulunması gibi) araçta ışıklı uyarı işaretini bulunduran ve/veya kullananlara KTK’nın 26/2 maddesi gereğince idari yaptırım uygulanacaktır. 5) EK-1 listede bulunan makamlar dışında, hakkında koruma kararı verilen kişilerin kullanımındaki araçlar ile bunları koruyan araçların ışıklı veya sesli uyarı işaretlerinin sadece birisi kullanılarak seyretmeleri durumunda KTK’nın 71’inci maddesinden idari yaptırım uygulanacak, ayrıca aracın emniyet şeridi ihlali, kırmızı ışık ihlali gibi trafik kurallarını ihlal ettiğinin tespit edilmesi halinde bu ihlale ilişkin de idari yaptırım uygulanacaktır. -3- 6) Trafik denetimlerinin şeffaf ve güvenli bir ortamda yapılmasını sağlamak, personelimizi yöneltilebilecek haksız ithamlardan korumak, yaşanabilecek olası polemik, iddia ve şikayetlerin önüne geçmek, yürütülen iş ve işlemlerin ciddiyet ve saygınlığının arttırılmasını sağlamak ve bütün denetim ortamını delillendirmeye yönelik kayıt altına almak amacıyla yaka kameraları denetimler süresince mutlaka açık bulundurulacaktır. 7) KTK 26’ncı maddesi ikinci fıkrası kapsamındaki idari yaptırımlar (idari para cezası ve trafikten men işlemi) resmi araçlar da dahil olmak üzere (kamu kurumlarınca kiralanan araçlarda resmi araç olarak değerlendirilecektir.) tüm araçlar için istisnasız uygulanacaktır. Ayrıca resmi araçlar için, “Resmi Taşıt Denetleme Formu” düzenlenerek, formun resmi taşıtlarda aranacak hususlar bölümünün 8’inci maddesine “yetkisiz ışıklı ve sesli uyarı işareti kullanım nedeniyle idari yaptırım uygulanan araç trafikten men edilmiş ve eksikliğini gidermesi için izin verilmiştir.” ibaresi yazılarak, adli/idari işlemler yapılmak üzere formun birinci nüshası aracın kayıtlı olduğu kurum/kuruluşun o ildeki en üst amirine (Bakanlıklara ait taşıtlar için ilgili Bakanlığa), ikinci nüshası mahallin en büyük mülki amirine gönderilecek, üçüncü nüshası da kontrolü yapan kuruluşta kalacaktır. 01 Kasım 2019 tarihi itibariyle yetkisiz ışıklı ve sesli uyarı işareti denetimlerinde yukarıda belirtilen hususlara titizlikle riayet edilmesini, gerekli tedbirleri almayan, ihmal veya suiistimali tespit edilen görevliler hakkında idari ve adli işlemlerin kararlılıkla yapılacağının bilinmesini, denetimlerin kesintisiz olarak yürütülmesini, konunun bizzat sıralı amirlerce takip edilerek uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi” talep edilmektedir. Bilgi edinilmesi rica olunur. Mustafa ÇAĞLAYAN Selahittin ÇETİNDOĞAN Genel Sekreter Başkan Ek: Usul ve Esaslar. DAĞITIM: TÜM ODALARA GENELGEYİ YAZDIRMAK İÇİN TIKLAYIN. Düzenleyen Gökhan ATMAZ - 11.Kasım.2019 Saat 16:41 |
|
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |